FANDOM

Elas
Gr-flag
Elaseneuropa
Informa jeneral
Capital: Atina
Lingua ofisial: Elinica
Dirije
Governa:
- Xef de stato: Presidente Prokopis Pavlopoulos
- Xef de governa: Ministro xef Alexis Tsipras
Otras
Area: 131,957 km²
Popla: 10,816,286
Densia: 82
PIB:
Mone: Euro
Zona de ora: EET (UTC+2)
Numero de telefon: +30
Interede: .gr, .ελ
Gr-map

Elas (ance conoseda como Grecia, nom ofisial es Ellinikí Dhemokratía, o Ellada en elinica moderna) es un pais en Europa. La area es sirca 131,940 cilometres cuadrida e la cuantia de popla, en la anio 2006, es sirca 10,688,058 persones. La site capital es Atina. La lingua major es elinica.

Es un republica ("Dhemocratia") de 1973, ma la bandera es inspirada de la bandera de Danmarc, de do la casa roial ultima ia veni. La Prima Ministra es Antónis Samarís (Nea Dhimocratía / Republic Nova). Presente, lo es en un crise economical. 

La istoria de Elas es un de la plu longa de la mundo. La pais es considerada como la cuna de la sivilia ueste, esente la loca de nase de la democratia, la filosofia ueste, la Juas Olimpial, la leteratur ueste, la istoriografia, la politica, la prinsipes matematical e siensal e la drama ueste. La elinicas ia es prima unida con Filippo 2 de Macedonia en la sentenio 4 aec. Sua fio Alexandro la Grande ia concista la plua parte de la mundo vea, estendente la cultur elinica de la Mediteraneo este a la Rio Indo. Ajuntada per Roma en la sentenio 2 aec, Elas ia deveni parte de la Impero Roman e sua seguor, la Impero Bizantian. La sentenio 1 ec vide la institui de la Eglesa Ortodox Elinica, cual ia formi la identia elinica moderna e ia transmete la tradisiones elinica a la mundo ortodox. Cadente en la domina osmanian en la sentenio 15, la nasion moderna de Elas ia emerji en 1830 por la gera de nondepende.

Etimolojia Edit

La nomes de la nasion de Elas e sua lingua es diferente en otra linguas. An si la elinicas nomi sua pais Hellas o Ellada (elinica: Ἑλλάς o Ελλάδα) e sua nom ofisial es "Republica Elinica", multa linguas usa la nom venida de la latina Graecia, cual sinifia "tera de la elinicas" e veni de la elinica Γραικός.

Istoria Edit

Periodos clasica e antica Edit

La atesta prima de la presentia de omes en la Balcanes sude, dati de 270 000 aec, e es locada en la cava Petralona, en la provinse elinica de Macedonia. Tota la tre avenis de la eda de petra (Paleolitica, Mesolitica e Neolitica) es representada en Elas, pd en la cava Franchthi. La colonias neolitia en Elas, de la milenio 7 aec, es la plu vea de Europa per varia sentenios, car Elas es locada en la via per cual cultiveria ia estende de Asia sude-ueste a Europa.

Elas es la cuna de la prima sivilias avansada en Europa e es considerada la loca de nase de la sivilia ueste, comensante con la sivilia Cycladic en la isolas de la Mar Ejeo en la 3200 aec, la sivilia minoan en Criti (2700-1500 aec) e a pos la sivilia micenan en la continente (1900-1100 aec). Esta sivilias ia ave scrive, la scrive minoan es un scrive nondesifrada conoseda como Linear A, e la scrive micenan es Linear B, un forma temprana de elinica. La micenanes gradal asorbe la minoanes, ma ia colasa en 1200 aec, durante un tempo de cambion rejional conoseda como la colasa de la eda de bronze. Esta ia gida a un periodo conoseda como Edas Oscur Elinica, de cual on no ave rejistras scriveda.

La fini de la Eda Oscur ia aveni en 776 aec, la anio de la prima Juas Olimpial. La Iliada e la Odisea, la testos fundal de la leteratur ueste, ia es composada par Homero en la sentenios 7 o 8 aec. Con la fini de la Eda Oscur, varia renas e sites-stato ia emerji en la penisola elinica, cual ia estende a la costas de la Mar Negra, la sude de Italia ("Magna Graecia") e Anatolia. Esta statos e sua colonias ia ateni grande niveles de ricia cual ia resulta en un buma cultural sin presendete, acel de Elas clasica, espresda en la arciteta, la drama, la siensa, la matematica e filosofia. En 508 aec, Cleistene ia institui la prima sistema de governa democrata de la mundo en Atina.

En 500 aec, la Impero Persian ia controla la sites elinica en Anatolia e Macedonia. Atentas de alga sites-stato elinica de Anatolia de suverti la governa persian ia fali, e Persia ia invade la statos de Elas en 492 aec, ma ia es forsada a ratira pos sua defeta en la batalia de Maraton en 490 aec. Un invade du par la persianes ia segue en 480 aec. Seguente la vinse elinica desidente en 480 e 479 aec en Salamis, Platea e Micale, la persianes ia es forsada a retira un ves du, marcante sua retira ultima de tota la teritorios european. Gidada par Atina e Sparta, la vinses elinica en la Geras elinica-persian ia es considerada un momento esensal en la istoria mundal, perce la 50 anios de pas cual ia segue es conoseda como la Eda Orosa de Atina, la periodo seminal de la developa elinica antica cual ia prepara la funda de la sivilia ueste.

La manca de unia political en Elas ia resulta en disputas frecuente entre la statos elinica. La plu ruinosa ia es la Gera Peloponesan (431-404 aec), vinseda par Sparta en marcante la fini de la Impero Atinane como un potia gidante en Elas antica. Ambos Atina e Sparta ia es suprapasada plu tarda par Tebas e a fini per Macedonia, cual ia uni la mundo elinica en la Liga de Corinto (ance conoseda como Liga Elinica) su la gida de Filippo 2, ci ia es elejeda gidor de la prima stato elinica unida de la istoria.

Seguente la asasina de Filippo 2, sua fio Alexandro 3 "la grande" ia oteni la gida de la Liga de Corinto e ia invade la Impero PErsian con la forsa combinada de tota la statos elinica en 334 aec. Nonvinseda en la batalia, Alexandro ia concista la intera Impero Persian en 330 aec. Cuando el ia mori en 323 aec, el ia crea un de la plu grande imperos de la istoria, de Elas a Barat. Sua impero ia divide en varia renas pos sua mori, la plu conoseda esente la Impero Seleucan, le Egipte ptolemean, la Rena elinica-Bactrian e la Rena Indo-Elinica. Multa elinicas ia migra a Alexandria, Antiocia, Seleucia e otras site eliniste en Asia e Africa. An si la unia political de la impero de Alexandro ia no es mantenida, lo ia resulta en la sivilia eliniste e ia estende la elinica e la cultura elinica en la teritorios concistada par Alexandro. On considera ce la siensa, la matematica e la tecnolojia elinica ia atenia sua apico durante esta periodo.

Periodos eliniste e roman (323 aec - sentenio 4 ec) Edit

A pos un periodo de confusa seguente la mori de Alexandro, la dinastia antigonan, desendente de una de la jenerales de Alexandro, ia establi sua control supra Macedonia e multa de la sites-stato elinica en 276 aec. De 200 aec la Republica Roman ia envolve en consernas elinica e ia partisipa en un serie de geras contra Macedonia. La defeta de Macedonia en la Batalia de Pidna en 168 aec ia marca la fini de la potia antigonan en Elas. En 146 ec, Macedonia ia es ajuntada como un provinse par Roma, e la resta de Elas ia deveni un protejoria roman.

La prosede ia es completida en 27 ec cuando la imperor roman Augusto ia ajunta la resta de Elas e ia constitui el como un provinse senatoral de Acaia. An con sua superioria militar, la romanes ia amira e ia es influida par la atenis de la cultur elinica, de asi la declara famosa de Horacio: Graecia capta ferum victorem cepit ("Elas, an si caturada, ia catura sua concistor savaje"). La epicas de Homero ia inspira la Eneida de Vergilio, e autores como Seneca la joven ia scrive usante stilos elinicas. Le eroes roman como Scipio la African, ia studia filosofia e ia vide la cultur e siensa elinica como un exemplo per segue. Simil, la plu parte de la imperores roman ia manteni un amira per la cosas elinica. La imperor Nero ia visita Elas en 66 ec, e ia presenta en la Juas Olimpial antica, an con la regulas contra la partisipa de nonelinicas. Hadriano ia amira ance la elinicas; ante deveni imperor, el ia labora como arconte eponim de Atina.

La comunias de lingua elinica de la este elinicida ia es strumental en la estende de la Cristianisme temprana en la sentenios 2 e 3 e la gidores e scrivores cristian temprana (notable san Pablo) ia es parlantes de elinica, an si ia no es elinica. La Atesta Nova ia es scriveda en elinica, e alga se sua partes atesta de la importa de la eglesas en Elas en la cristianisme temprana. An tal, multa de la elinicas ia persiste en sua crede pagan, e la pratica relijial elinica antica ia es de moda en la sentenio 4 ec, cuando ia es deslegalida par la imperor roman Teodosio 1 en 391-392. La ultima Juas Olimpial rejistrada ia aveni en 393, e multa templos ia es detruida o danada en la sentenio cual ia segue. En Atina e otra areas rural, la paganismo ia es praticada asta la sentenio 6 ec, e an plu tarda. La clui de la Academia Neoplatoniste de Atina per la imperor Iustiniano en 529 es considerada como la marca de la fini de anticia, an si on ave atestad ce la Academia ia continua sua ativias alga tempo a pos acel. Alga areas distante como la sude-este de la Peloponnese ia resta pagan asta la sentenio 10.

Periodo medieval (sentenio 4 - 1453) Edit

La Impero Roman en la este, seguende la cade de la Impero en la ueste en la sentenio 5, es conoseda como la Impero Bizantian (ma ia es nomida "Impero Roman" en sua tempo) e ia dura asta 1453. Con sua capital en Constantinopoli, sua lingua e cultur leteratural ia es elinica e sua relijio cristian ortodox este.

De la sentenio 4, la teritorios de la Impero en la Balcanes, incluinte Elas, ia sufri per la desloca de la invades barbar. La atacas e ruina de la gotas e hunes en la sentenios 4 e 5 e la invade slavica de Elas en la sentenio 7 ia resulta en un colasa dramal de la autoria imperal en la penisola elinica. Seguente la invade slavica, la governa imperal ia reteni control formal de sola la isolas e areas de costa, spesial la murones densa poplida como Atina, Corinto e Tesalonici, en cuando alga areas montaniosa en la interna ia permane autonom e held out on their own e ia continua reconosente la autoria imperal. Estra esta areas, un cuantia limitada de colonias slavica ia aveni.

La recovre bizantian de la provinses perdeda ia comensa a la fini de la sentenio 8 e multa de la penisola elinica ia reveni su control imperal, durante la sentenio 9. Esta prosede ia es fasilida per la enflue de elinicas de Sisilia e Anatolia a la penisola elinica, en cuando multa slavicas ia es caturada e enviada a Anatolia e acel cual ia permane ia es asorbeda. Durante la sentenios 11 e 12 la reveni de stabilia ia resulta en la penisola elinica beneficante de la forte crese economial - multe plu grande ca la de la teritorios anatolian de la Impero.

Seguente la Crusada Cuatro e la cade de Constantinopili a la "latinas" en 1204 la penisola elinica ia es divideda entre la Despotia de Epiro (un stato susesor bizantian) e la Frankokratia o teritorio governada par la franseses, en cuando alga isolas ia es dominada par la venizianes. La reinstituida de la capital imperal bizantian en Constantinopoli en 1261 ia es acompaniada per la recovre imperal de la plu parte de la penisola elinica, an si la Prinsia Franco de Acea en la Peloponnese e la Despotia de Epiro oposor en la norde ia resta ambos potias rejional importante asta la sentenio 14, an cuando la isolas ia resta su control genoves e venezian.

En la sentenio 14, multa de la penisola elinica ia es perdeda par la Impero Bizantian a la serbsces e a pos a la osmanianes. En la comensa de la sentenio 15, la avansa osmanian ia sinifia ce la teritorio bizantian en Elas ia es limitada xef a sua alora site plu grande, Tesalonici, e la Peloponnese (Despotia de Morea). Pos la cade de Constantinopoli a la osmanianes en 1453, Morea ia es la ultima resta de la Impero Bizantian cual ia luta contra la osmanianes. Par contrasta, esta, ia cade a la osmanianes en 1460, completante la concista osmanian de Elas continental. Con la concista turces, multa eruditas elinica bizantian, ci asta alora ia es encagada de conserva la conose elinica clasica, ia fuje a la ueste, portante con los multa leteratur e donce contribuinte de forma importante a la Renase.

Eda moderna: poseses venezia e governa osmanian (sentenio 15 - 1821) Edit

Eda contempora Edit

Gera elinica de nondepende (1821-1832) Edit

Rena de Elas Edit

Espande, desastre e reconstrui Edit

Tirania, Gera Mundal Du e reconstrui Edit

Republica elinica tre Edit

Jeografia Edit

Isolas Edit

Clima Edit

Ecolojia Edit

Politica Edit

Partitos political Edit

Relatas esterna Edit

Lege e justia Edit

Militar Edit

Divides dirijal Edit

De la reforma de Kallikratis en 1 janero 2011, Elas es divideda en 13 rejiones sudivideda en 325 munisipas. La prefetias vea ia es retenida como su-unias de la rejiones. Lo ave ance un area autonom: Monte Atos (elinica: Agio Oros, "Monte Santa"), cual limita con la rejion de Macedonia Sentral.

Peripheries of Greece numbered
No. Rejio Capital Area (km²) Area (sq. mi.)Popla[1] GDP (bn)[2]
1 Attica Atina 3,808.101,470.323,828,434 €103.334
2 Elas Sentral Lamia 15,549.316,003.62547,390 €12.530
3 Central Macedonia Thessaloniki 18,810.527,262.781,882,108 €34.458
4 Crete Heraklion 8,2593,189623,065 €12.854
5 East Macedonia and Thrace Komotini 14,157.765,466.34608,182 €9.054
6 Epirus Ioannina 9,203.223,553.38336,856 €5.827
7 Ionian Islands Corfu 2,306.94890.71207,855 €4.464
8 North Aegean Mytilene 3,835.911,481.05199,231 €3.579
9 Peloponnese Tripoli 15,489.965,980.71577,903 €11.230
10 South Aegean Ermoupoli 5,285.992,040.93309,015 €7.816
11 Thessaly Larissa 14,036.645,419.58732,762 €12.905
12 West Greece Patras 11,350.184,382.33679,796 €12.122
13 West Macedonia Kozani 9,4513,649283,689 €5.564
No. Stato Autonom Capital Area (km²) Area (sq. mi.) Popla GDP (bn)
(14) Monte Athos Karyes 3901511,830 Template:NA

Economia Edit

Seguente la statisticas de la Banco Mundal per la anio 2013, la economia de Elas es la 43 per produi interna bruta par nom con $242 bilion.

Elas es un pais developada con alta normas vivente e un indise de developa umana alta. Con un economia plu grande ca tota la paises de la Balcanes, es la plu grande de la rejion e un investor rejional importante. Lo es la investor stranjer du de capital en Albania, la investor stranjer tre en Bulgaria e un de la tre investores stranjer xef en Romania e Serbia e la asosior comersial la plu importante e la investor stranjer plu grande de Macedonia. La compania de telecomunica eliica OTE ia deveni un investor forte en Iugoslavia e otra paises balcan.

Cultiva Edit

Vale de Mesara

Vale de Mesara, en Criti.

En 2010, Elas ia es la produor plu grande de la Uni European de coton (183,800 tones) es pistaxios (8,000 tones) e e ia gradi la du en la produi de ris (229,500 tones) e olivas (147,500 tones), la numero tre en la produi de figas (11,000 tones) e amandas (44,000 tones), tomates (1,400,000 tones), e melones acuosa (578,400 tones) e la numero cuatro en la produi de tabaco (22,000 tones). La cultiva contribui a la 3,8% de la produi interna bruta de la pais e emplea un 12,4% de la forte de labora de la pais.

Elas es la beneficada xef de la Politica Cultival Comun de la Uni European. Como resulta de la entrada de la pais en la Comunia European, multa de sua infrastrutur cultival ia renovia e la esflue cultival ia aumenta. Entre 2000 e 2007 la cultiverias organica ia aumenta per 885%, la cambia de persento plua alta de la UE.

Demografia Edit

Sites Edit

Areas urban operante Edit

Relijio Edit

Linguas Edit

Migra Edit

Educa Edit

Sistem de aida medical Edit

Cultur Edit

Artes vidable Edit

Arciteta Edit

Teatro Edit

La forma ueste de teatro ia nase en Elas.

Leteratur Edit

La leteratur elinica pote es divideda en tre categorias xef: antica, bizantian e moderna.

Filosofia Edit

La plu parte de la tradisiones filosofial ueste ia comensa en Elas antica en la sentenio 6 aec.

Musica e dansa Edit

Cosina Edit

Sinema Edit

Sporte Edit

Mitolojia Edit

Vacanses e festas Edit

Referes Edit

  1. Template:Cite web
  2. Template:Cite web

Paises de Europa model
Europa norde Er | Rena Unida | Island | Noria | Sveria | Danmarc | Suomi | Esti | Latvia | Lietuva
Europa ueste Nederland | Beljia | Luxemburg | Deutxland | Suiz | Lictenstain | Osteraic | Frans | Monaco
Europa este Polsca | Txesco | Slovacia | Magiar | Rusia | Bielarus | Ucraina | Moldova | Romania | Balgaria
Europa sude Portugal | Espania | Andora | Italia | San Marino | Site Vatican | Malta | Slovenia | Corvatsca | Bosnia e Hersegovina | Serbia | Cosovo | Tsernagora | Xciperia | Macedonia | Elas | Turcia | Cipros