FANDOM

Cantar de Mio Cid

La leteratur galego es cual es scriveda en galego. Jeneral, la istoria e evolui de la galego de se nase en la sentenio 9 asta oji es nonperiodal, e por esta ave momentos de brilia e de dejenera.

Periodos Edit

On pote divide la periodos de la leteratu galego en la periodos seguente:

Eda medieval (sentenios 12 a 15) Edit

Cantiga bagpipes

La leteratur galego-portuges medieval es acel scriveda en galego-portuges en varia areas de la peniosla Iberian entre la sentenios 12 e 15. Esta inclui poesia relijiosa e nonrelijiosa e tipos diferente de prosa. Esta es un periodo de brilia car es cuando la leteratur galego-portuges atinge un prestijia cual va perde en la sentenios seguente. La importa de la leteratur galego-portuges per la penisola Iberian pote compara con acel de la leteratur ositan en Europa sentral e la Mediteranean.

Séculos Escuros (sentenios 16 a 18) Edit

La lingua entra en un epoca de dejenera asoluta a nivel leteratural, an si segue esente la lingua oral la plu usada per la sosia galego.

Prerrexurdimento (1808 - 1863) Edit

Lo comensa un periodo prima de regania de prstijia de la galego pos la sentenios de dejenera cual ia sufri.

Rexurdimento (sentenio 19) Edit

Rosalía Castro de Murguía por Luis Sellier

Rosalía de Castro.

La galego recovre se completa con la ariva de multa de la scrivores la plu importante en galego: Rosalía de Castro, Curros Enríquez, Eduardo Pondal...

Intersecular Edit

Con leteratur galego de la periodo intersecular on refere a la crea leteratural produida durante la fin de la sentenio 19 e la comensa de la 20.

Sentenio 20 Edit

La lingua ia ave tempos de stabilia e otra de dejenera. La prima tri de la sentenio 20 ia es de brilia, xef per la omes relatada a la Irmandades da Fala, a la Xeración Nós (Castelao, Otero Pedrayo, Vicente Risco...) e a la Seminario de Estudos Galegos. a pos esta epoca de recovre, ia reveni otra periodo oscur per causa de la gera interna espaniol e la tirania, cual ia sinifia la abandona de la lingua galego a nivel scriveda an si lo ia es la lingua plu parlada per la popla. Par contrasta, la flama de la leteratur ia segue ensendeda en la escluida american.

De la anios 50 ia comensa un peti recovre, con la fundi de la Editorial Galaxia e otra projetas. Con la democratia, en 1978 ia es aprobada la Constitui espaniol e la galego es reconoseda como lingua ofisial junto con la espaniol en Galisia. Esta proteje de la lingua, aumentada con la Estatuto de Autonomía e la Lei de Normalización Lingüística, aida a la apare de un nova periodo de recovre de la leteratur.

Leteratur corente (sentenio 21) Edit

Lo no ave un rompe en la crea leteratural con la ariva de la sentenio nova, ma un continua de la labora de la ultima desenios de la sentenio 20.

Vide ance Edit

Bibliografia Edit

  • Bernárdez, Carlos L. et alii (2001) Literatura galega. Século XX, Vigo: A Nosa Terra.
  • Tarrío, Anxo (1994) Literatura galega. Aportacións a unha historia crítica, Vigo: Xerais.
  • Vilavedra, Dolores (1999) Historia da literatura galega, Vigo: Galaxia.