FANDOM

En construi model
Enconstrui Esta article es en construi. Tu es bonvenida a aida en construi lo. Si esta article no es editada pos alga dias, sutrae esta avisa.
Esta es la article sur matematica. La categoria Matematica conteni plu articles sur matematica.
Euklid2

Euclide, par Justus van Ghent

La matematica es la siensa cual studia la motifes en la strutures de cosas astrata e la relatas entre los. La parola es derivada de μάθημα (mathema, "cosa aprendeda") en elinica.

Matematica es esensal en multa campos, incluinte siensas natural, injenia, medica, finansia e siensas sosial. Matematica aplicada ia gida a multa disiplinas matematical nova, como statistica e teoria de jua. Matematicistes es ance envolveda en matematica pur, sin ave un aplica en mente.

Etimolojia Edit

La parola matematica veni de la elinica μάθημα (máthēma), cual en elinica antica sinifia "lo cual es aprendeda" (e ance "studia" e "siensa", e en elinica moderna sola "leson").

Istoria Edit

On pote vide la evolui de la matematica como un serie de astratas sempre cresente, o como un crese de un tema. La astrata prima, cual es compartida con multe animales, ia es probable la numeros: la comprende ce un colie de du pomas e un colie de du oranias ave alga cosa en comun, cual es per dise la cuantia de sua membros.

Temas xef Edit

On va atenta esplica la temas xef de la investiga matematical, desiniante un curso per un prosimi progresiste de la problemes, la razonas e la disputas teorial.

Aritmetica Edit

Article xef: Aritmetica

La problemes prima cual prosimi a la matematica es los cual pote es solveda con aritmetica fundal: la calculas fada con la cuatro operas pote relata a la maneja de finansia, evaluas de cuantias jeometrial o mecanical, calculas relatada a la ojetos e a la tecnicas cual on pote trova en la vive dial.

La plu fasil de esta calculas pote es fada con la numeros natural, ma rapida la problemes de calculo esije sabe trata la numeros relativa e razonal.

Aljebra Edit

Article xef: Aljebra

La problemes aritmetical la plu simple es solveda par formulas cual furni resultas coerente. Per dise: la areas de un retangulo con lados longas  3 e  5 e sua produida  3 \times 5 = 15 . Problemes plu complicada nesesa la usa de egalis. Pd: par la teorem de Pitagora, si un triangulo reta ave un lado plu corta de longia  3 e  4 , la plu longa (ipotenusa) ave como longia la numero positiva  x cual solve la egali:

 x^2 - 3^2 - 4^2 = 0 \;.

La egalis la plu simple es la egalis linial, car los representa la demandas jeometrial la plu simple e car on pote solve los con prosedes normida.

En la formulas e en la egalis, on debe usa parametres con valuas nondeterminada: tal on pote dispone strumentos plu jeneral, cual permete consegue economia de pensa evidente. Pd: en un triangulo retangulo con cathetus de longia  a e  b , la longia de la ipotenusa es la numero positivo  x seguente la formula  x^2 -a^2 - b^2 = 0 \;.

Per valua la formulas plu bon e per resolve multa tipos de egalis, es nesesada developa un calculo de leteras cual ta permete reimajina los. La reglas de esta calculo leteral constitui la aljebra fundal.

Jeometria Edit

Article xef: Jeometria

La studia de la jeometria plana e spasial conserna orijinal con primas: la punto, la linia, la plana. Combinante esta elementos en la plana o en la spasio on oteni otra ojetos como partes, angulos, angolus solida, poligones e poliedros.

Punto, linia, plana e spasio ave dimensiones en ordina 0, 1, 2 e 3. Tra la calcula vetoral on define e studia spasios en dimensiones plu alta (ance (infinita. La analojas "curva" de esta spasios "plana" es la curva e la surfases, de dimensiones en ordina 1 e 2. Un spasio curva en dimension acaso es nomida differentiable manifold.

A interna de esta spasio on pote frecuente defini puntos e linias (nomida geodetica), ma la jeometria cual segue lo no pote sasi la axiomi de Euclide: tal jeometria es nomida jeometria euclidal. Un esemplo es la surfas teran, cual conteni triangulo tota conteninte tre angulos reta.

Analise Edit

Article xef: Analise matematical

La analise conserna xef la calculo, introdui la idea fundal de la limita, e a pos de derivada e integral. Con esta strumentos es analiseda la comportas de la funsionas, cual frecuente no ave un descrive clar ma es solves de un egalia diferensial, resultante per esemplo de un problem fisical.

Campos de la matematica Edit

Matematicas pote es divideda en la studia de cuantia, strutur, spasio e cambia (pd aritmetica, aljebra, jeometria e analise). En ajunta a esta consernas xef, on ave ance campos dedicada a esplora lias de matematica con otra campos: con lojica, con matematica aplicada e plu resente con la studia sever de nonsertia. An si alga areas pote pare nonrelatada, la program de Laglands ia trova lias entre areas cual ante on ia pensa ia es nonliada, como la grupo de Galois, la surfas de Riemann e la teoria de numeros.

Fundi e filosofia Edit

Per clari la fundi de matematica, la campos de lojica matematical e teoria de colies ia es developada. La lojica matematical inclui la studia matematical de lojica e la aplica de la lojica formal a otra areas de matematica; teoria de colies es la campo de matematica cual studia colies o colies de ojetos. La teoria de categorias cual trata de un forma astrata con strutures matematical e relatas entre los, es ancora developante. La frase "crise de fundi" descrive la xerca de un fundi sever per la matematica cual ia aveni entre 1900 e 1930. Alga desacorda re la fundi de matematica continua oji. La crise de fundi ia es stimulada per varia controversas en acel epoca, incluinte la controversa re la teoria de colies de Cantor e la controversa de Brouwer-Hilbert.

La informatica teorial inclui la teoria de computabli, la teoria de complicadia computal e la teoria de informa. La toeria de computablia esamina la limitas de varias modeles teorial de la computador, incluinte la model plu conoseda - la macina de Turing. La teoria de complicadia es la studia de la manejablia per computador; alga problemes, an si teorial solvebla per un computador, es tan cara en relata con la tempo o spasio ce solve los es probable ce va resta cuasi nonrealable, an con la avansa rapida de la aparatos de computador. Un problem famosa es la problem "P = NP?", un de la Problemes de la Milenio. A fini, la teoria de informa es consernada con la cuantia de datos cual pote es retenida en un medio donada, a de do trata consetas como compresa e entropia.

p \Rightarrow q \, Venn A intersect B Commutative diagram for morphism DFAexample
Lojica matematical Teoria de colies Teoria de categorias Teoria de computa

Matematica pur Edit

Cuantia Edit

La studia de cuantia comensa con numeros, prima con la numeros natural e enteros e operas aritmetical con los, cual es descrive en aritmetic. La proprias plu basa de enteros es studiada en teoria de numeros, de cual veni resulta poplal como la Teorem Ultima de Fermat. La divina de la enteros primal e la divina de Goldbach es du problemes nonresolveda en la teoria de numeros.

En cuando la sistem numeral ia es plu developada la enteros es reconoseda como un suclase de la numeros razonal ("fratos"). Estas, in turn es contenida dentro de la numeros real, cual es usada per representa cuantias continuante. La numeros real es jeneralida en numeros complesal. Estas es la prima pasos de un ierarcia de numeros cual inclui la quaternions e octonions. La considera de la numeros natural ance gida a la numeros transfinite, cual formalize la conseta de "infinitia".. Seguente la teorem fundal de aljebra tota la solves de egalis en un nonconoseda con constantes complesa es numeros complesa, sin relata a la grado. Otra campo de studia es la grandia de grupos, cual es descriveda con la numeros cardinal. Estas inclui la numeros alef, cual permete compara sinifiosa de la grandia de grupos infinita grande.

1, 2, 3,\ldots\! \ldots,-2, -1, 0, 1, 2\,\ldots\!  -2, \frac{2}{3}, 1.21\,\! -e, \sqrt{2}, 3, \pi\,\! 2, i, -2+3i, 2e^{i\frac{4\pi}{3}}\,\!
Numero natural Enteros Numero razonal Numero real Numero complicada

Strutur Edit

Multa ojetos matematical, como la grupos de numeros e funsionas esibi strutur interna como resulta de la operas o relatas cual es definida en la grupo. Aloora matematica studia proprias de esta grupos cual pote es espresada en relatad con acel strutur; per esemplo la teoria de numeros studia la proprias de la grupo de enteros cual pote es espresada en relata con operas aritmetical. En ajunta, lo frecuente aveni ce tal grupos struturida diferente (o strutures) esibi proprias simil, cual da posible, per un paso plu de astrata, afirma axiomes per un clase de strutures, e pos studia aora la clase intera de strutures sasiante esta axiomes. Tal on pote studia grupos e otra sistemes astrata; junta esta studias (per strutures definida per operas aljebral) constitui la domina de aljebra astrata.

Per sua grande jeneralia, aljebra astrata pote frecuente es aplicada a parente problemes nonrelatada; per esemplo un numero de problemes antica consernante la compas e straightedge constructions ia es final resolveda usante la teoria de Galois, cual envolve teoria de corpo e teoria de grupo. Otra esemplo de un teoria aljebral es aljebra linial cual es la studia jeneral de spasios vetoral, de cual la elementos nomida vetores ave cuantia e dirije, e pote es usada per modeli (relatas entre) puntos en spasio- Esta es un esemplo de la fenomeno cual la areas nonrelata orijinal de jeometria ave interlias forte en matematica moderna. La combinatoria studia metodos per conta la numero de ojetos cual ajusta en un strutur donada.

\begin{matrix} (1,2,3) & (1,3,2) \\ (2,1,3) & (2,3,1) \\ (3,1,2) & (3,2,1) \end{matrix} Elliptic curve simple Rubik's cube Group diagdram D6 Lattice of the divisibility of 60 Braid-modular-group-cover
Combinatoria Teoria de numeros Teoria de grupos Teoria de grafes Teoria de ordinas Aljebra

Spasio Edit

La studia de spasio nase con la jeometria – spesial, la jeometria euclidal, cual combina spasio e numeros, e ensirca la famosa teorem de Pitagora. La trigonometria es la campo de matematica cual conserna la relatas entre la lados e la angulos de triangulos e con la funsionas trigonometrial. La studia moderna de spasio jenerali esta ideas per inclui jeometria higher-dimensional, jeometrial noneuclidal (cual ave un rol sentral en relativia jeneral e topolojia. Cuantia e spasio ave un rol en jeometria analisal, jeometria diferensial e jeometria aljebral.

La jeometria convesa e separada ia es developada per solve problemes en teoria de numeros e analise funsional ma oji es xasada con un oio en aplica en masimi e informatica. En differential geometry on trova la consetas de fiber bundles e calculo en manifolds, spesial, calculo vetoral e tensor calculus. En jeometria aljebral on trova la descrive de ojetos jeometrial como solution sets de egalis polinomial, combinante la conseta de cuantia e spasio, e ance la studia de grupos topolojial, cual combina strutur e spasio. Lie groups es usada per studia spasio, strutur e cambia. Topolojia en tota sua ramos may have been la campo de matematica cual ta crese plu en la sentenio 20; lo inclui point-set topology, set-theoretic topology, algebraic topology and differential topology. Spesial, esemplos de topolojia moderna es metrizability theory, axiomatic set theory, homotopy theory, and Morse theory. Topolojia ance inclui la aora solveda Poincaré conjecture, e la campos ancora nonresolveda de la Hodge conjecture. Otra resultas en jeometria e topolojia, incluinte la toerema de cuatro colores e la Kepler conjecture, ia es demostrada sola con la aida de computadores.

Illustration to Euclid's proof of the Pythagorean theorem Sinusvåg 400px Hyperbolic triangle Torus Mandel zoom 07 satellite Measure illustration
Jeometria Trigonometria Jeometria diferensial Topolojia Jeometria fratal Teoria de mesuras

Cambia Edit

Comprende es descrive cambia es un tema comun en la siensia natural, e calculo ia es developada como un instrumento potiosa per investiga lo. Funsionas ia apare aci, como un conseta sentral descrivente un cuantia cambiante. La studia atendente de la numeros real e funsionas de un variable real es conoseda como analise real, con analise complesal la campo corespondente per la numeros complesal. Analise funsional foca en la (typically infinite-dimensional) spaces of functions. Un de la multa aplicas de la analise funsional es mecanica cuantal. Multa problemes ia gida natural a relatas entre un cuantia e sua taso de cambia, e esta es studiada como egalis diferensial. Multa fenomenos en natura pote es descriveda per sistemes dinamical; teoria de caos fa esta la formas en cual multa de esta sistemes esibi nonpredisable an tal deterministic behavior.

Integral as region under curve Vector field Navier Stokes Laminar Limitcycle Lorenz attractor Conformal grid after Möbius transformation
Calculo Calculo vetoral Egalis diferensial Sistemes dinamical Teoria de caos Analise complesal

Matematica aplicada Edit

Matematica aplicada conserna metodos matematical cual es usada en siensa, comersia, injenia e industria. Tal, "matematica aplicada" es un siensa matematical con conose spesialida. La terma "matematica aplicada" ance descrive la spesiali profesal en cual matematicistes labora con problemes pratica; como un profesa focada en la "formula, studia e usa de modeles matematical" en siensa, injenia e otras campos de pratica matematical.

En la pasa, aplicas pratica ia motiva la developa de teorias matematical, cual a pos ia deveni la tema de studia en matematica pur, do matematica es developada xef per sua propria benefica. Tal, la ativia de matematica aplicada es interliada con rexerca en matematica pur.

Statistica e otra siensas de deside Edit

Matematica aplicada supraponer con la disiplina de statistica, de cual la teoria es formulada matematical, spesial con la teoria de probablia. Statiscistes (laborante como parte de projetos de rexerca) "crea datos cual es lojical" con random sampling and with randomized experiments;[1]

la desinia de un sample statistical o esperimenta spesifa la analise de la datos (ante ce la datos ta es disponible). Cuando on reconsidera datos de esperimentos e samples o cuando on analise datos de studias observational, la statisticians "dona lojica a la datos" usante la arte de la modeli e la teoria de dedui – with model selection and estimation; the estimated models and consequential predictions should be tested on new data.

Teoria statistical studia la problemes de desides como minimi la risca (expected loss) de un ata statistical, como using a procedure in, for example, parameter estimation, hypothesis testing, and selecting the best. En esta campos tradisional de la mathematical statistics un statistical-decision problem es formulada miniminte un funsiona ojetal, like expected loss or cost, under specific constraints: For example, designing a survey often involves minimizing the cost of estimating a population mean with a given level of confidence. Per causa de sua uso de masimi, la teoria matematical de statistica comparti consernas con otra siensas de deside, como operations research, control theory, and mathematical economics.

Gravitation space source BernoullisLawDerivationDiagram Composite trapezoidal rule illustration small Maximum boxed Two red dice 01 Oldfaithful3 Caesar3
Fisica matematical Dinamica de fluentes Analise numeral Masimi Teoria de probablia Statistica Criptografia
Market Data Index NYA on 20050726 202628 UTC Arbitrary-gametree-solved Signal transduction pathways CH4-structure GDP PPP Per Capita IMF 2008 Simple feedback control loop2
Finansia matematical Teoria de jua Biolojia matematical Cimica matematical Economia matematical Teoria de controla

Vide ance Edit

Referes Edit

  1. Rao, C.R. (1997) Statistics and Truth: Putting Chance to Work, World Scientific. ISBN 981-02-3111-3

Lias esterna Edit