FANDOM

Statos Unida de America
United States of America
Bandera - Statos Unida de America Scermo eraldial de la Statos Unida de America
Statosunidamapa
Informa jeneral
Capital: Washington DC
Lingua ofisial: Engles (de facto)
Dirije
Governa: Republica constitual presidental federal
- Xef de stato: Presidente Barack Obama
- Xef de governa: Vise Presidente Joe Biden
Otras
Area: 9826675 km²
Popla: 308,745,538
Densia: 33.7
PIB: $14,658 triliones
Mone: Dolar de SUA ($)
Zona de ora: −5 to −10
Numero de telefon:
Interede: .us .gov .mil .edu
Us-map

Statos Unida de America (SUA) es un republica federal en America Norde formida par sincodes statos e un distrito federal. El es la pais la tre plu grande de la mundo con 9,83 miliones km2 e 308 miliones de persones. La linguas major es engles e espaniol.

Tra la sentenio 19, la Statos Unida ia desloca la tribus nativa, ia oteni tera de Frans, Espania, Rena Unida, Mexico e Rusia, e ia ajunta la Republica de Texas e la Republica de Hawaii. La disputas entre la sude e la norde sur sclavia e la diretos de la statos ia provoca la Gera Sivil American en la desenio de 1860. La vinse par la norde ia preveni la divide de la pais e ia gida la fini de sclavia en la Statos Unida. La Gera Espaniol-American e la Gera Mundal 1 ia confirma la state de la stato como un potia militar. Lo ia emerje de la Gera Mundal 2 como la pais prima con armas nuclear e como Membro Permanente de la Consilio de Securia de la Nasiones Unida. La resulta de la Gera Fria es la disolve de la Uni Soviet cual ia lasa la Statos Unida como la sola suprapotia. La SUA fa 43% de la spende militar global es el es la fortia prima, cultural, political e economial, en la mundo.

Istoria Edit

En 1492, Cristoforo Colombo, contratada par la renores espaniol, ia ariva a alga isolas de la Mar de Caribe, ia contata la poplas orijinal per la prima ves . En 2 april 1513, la concistor espaniol Juan Ponce de León ia ariva a cual ia nomi "La Florida" (la ariva prima a la Statos Unida moderne par europeanes). La colonias espaniol en la rejion ia es segueda par otras en la sude de Statos Unida. Comersores franses ia fundi colonias sirca la Lagos Grande. La colonias engles prima ia es la Colonia de Virginia en Jamestown en 1607 e la Colonia de Plymouth en 1620 (de la Peregrinores). La constitui en 1628 de la Colonia de la Baia de Massachusetts ia resulta en plu migrores e en 1634 England Nova ia ave 10,000 puritanes. Entre 1610 tarda e la Revolui American, 50,000 condenadas ia es portada a la colonias american. Comensante en 1614, la nederlandeses ia coloni la parte basa de la Rio Hudson, incluinte Amsterdam Nova en Isola Manhattan.

En 1674 la nederlandeses ia sede se tera american a England, e la provinse de Nederlandes Nova ia es renomada New York. En la sentenio 18, sclavos african ia es la fonte prima de labora. Con la divide de Carolina en 1729 e la coloni de Georgia en 1732, la des-tres colonias britan es instituida. Totas ia ave governas local con elejes per omes libre e con un suporta grande per republicanisme. Tota ia legali la comersia de sclavos. Un move per revive cristianiste de la anios 1730 e 1740 conoseda como la Velia Grande ia nuri interesa en relijio e libres relijiosa. En la Gera de Sete Anios, la fortes brites ia ataca Canada franses e prende lo de la franseses, ma la popla de lingua franses ia es isolida permane de la colonias sude. En 1770, la des-tre colonias ave un popla de 2,6 miliones de persones.

Autonomia e espande Edit

Problemas entre la colonistes american e la briteses entre la periodo revoluiste de la anios 1760 e 1770 ia resulta con la Gera Revoluiste American (1775-1781). En 14 junio 1775, la Congresa Continental, conveni en Philadelphia, ia constitui un Armada Continental su la comanda de George Washington. Proclamante ce "tota la omes es creda egal" con "alga nonalienable diretos", la Congresa ia adota la Declara de Autonomia, scriveda par Thomas Jefferson, en 4 julio 1776. Esta data es selebrada cada anio como la Dia de Autonomia de la Statos Unida de America, o, plu simple, "July fourth". En 1777, la Articles de la Federa ia stabli un governa debil cual ia opera asta 1789.

Britan ia reconose la autonomia de la Statos Unida seguente sua defeta en Yorktown. En la trata de pas de 1783, la autonomia american ia es reconoseda de la costa atlantica a la rio Misisipi. La nasionalistes ia gida la Confere de Filadelfia de 1787 en la cual la Constitui de SUA ia es scriveda. Lo ia es validida en reunis statal en 1788.

Jeografia Edit

Jeografia de SUA

La tera continental de la Statos Unida es 770 miliones de ectares. Alaska, separada par Canada de la Statos Unida continuante, es la stato plu grande con 150 miliones de ectares. Hawaii ave 1,6 miliones de ectares. La SUA es la pais tre plu grande de la mundo, pos Rusia e Canada.

La Statos Unida ave 50 statos.

La site capital es Washington (uaxington), en la Distrito de Columbia.

Governa Edit

La Statos Unida es la federa la plu vea de la mundo. El es un republica con constitui e un democratia represental.

El ave tre niveles de governa: local, statal e federal.

La governa federal ave tre ramos:

  • Legeria
  • Potia de esecutia
  • Potia de judi

La legeria es divideda entre du partes: La Casa de Representores ave 435 membros; La Senato ave 100 membros.

Presidente Edit

En tota se istoria, la Statos Unida es dirijida par la presidente.

La presidente aora es Barack Obama. La presidente presedente ia es George W. Bush.

Relijio Edit

Statos Unida es un nasion secular; la Cambia Prima de la Constitui de la Statos Unida garantia la eserse libre de relijio e proibi la institui de cualce relijio par la stato. En un studia de 2002, 59% de americanes ia dise ce "relijio ave un rol tre importante en se vive". Segun un studia de 2007, 78.4% de adultes dise ce los es cristianiste. La 51.3% es protestantiste ma catolicisme, con 23.9% es la ramo de cristianisme la plu grande.

Instrui Edit

La instrui publica american es dirijeda par la governa statal o local e regulada par la Departe de Instrui de la Statos Unida.

Siensa e tecnolojia Edit

La Statos Unida es un xef en rexerca siensal e inova tecnolojial de sentenio 19. En 1876, Alexander Graham Bell ia ave la patenta prima american per la telefono. La laboreria de Thomas Edison ia developa la fonograf.

Con la ariva de nazisme, multa sientistes european ia move a Statos Unida. Aora la enormia de la suporta finansial de rexerca e devolopa (64%) veni de la campo privata.

Referes Edit

Paises de America Norde model
Canada | Statos Unida de America | Mexico